Saturday, July 11, 2009

MELAYU KU JULANG, RUPA-RUPANYA BANJAR + JAWA YANG KU KENDONG

Aku seperti tertarik untuk berkongsi sebahagian darah yang mengalir di tubuhku ini. Sewaktu zaman anak-anak, aku begitu berbangga dengan keturunanku.. "Melayu". Kalau ada rakan-rakan yang bertanya mesti dengan pantas aku mengaku .. "kita orang melayu lah wak.." Kalau ada yang betah kata aku .."eh, awak kan anak orang Jawa.. apa pulak Melayu!!" Confirmed, lepas tu muka ku akan menjadi kelat dan masam.

Semakin usia meningkat aku kian mengerti dan faham tentang campuran darah yang mengalir di tubuhku. Tok belah Ayah berdarah banjar dan isterinya (Tok Mak) berdarah melayu. Mama kata, bermakna ayah orang banjar. Darah yang dominan adalah mengikut pihak ayah. Oleh itu aku berketurunan banjar!! hehehe... Ayah kata dia tak pernah pun dengar orang banjar cakap. Nampaknya aku lebih bernasib baik, sebab ada kawan ketika di sekolah menengah yang berketurunan banjar dan fasih berbahasa tersebut. Macam bunyi jawa sket dan macam jugak bunyi bugis sket. Yeke? huhuhu...

Mama, hmmm... sentiasa berbangga dengan keturunannya, JAWA!! Boleh terngangga beb kalau dengar die "speaking" jawa dengan kaum-kaum dia.. Mama kata Tok dia memang purely datang dari Indonesia. Tu yang mama terasa kalau kadang-kadang aku kutuk-kutuk bibik2/ orang indon yang datang bekerja di sini. Mama terasa, sebab Tok dia tu merantau ke sini naik tongkang, semata-mata untuk mencari penghidupan baru yang lebih baik.

Dia ingatkan aku, jangan kutuk lebih2 aku ni pun kira cicit pendatang haram Indon...Errkkk, macam sadis jek bunyi ayat mama tu kan..kan..Tapi nak buat camane.. huhuhu