Tuesday, December 8, 2009

M A T I

Sesungguhnya dariNya kita datang, dan kepadaNya kita kembali..Mati itu pasti!!

"Tiap-tiap jiwa merasakan mati; kemudian kepada Kami kamu dikembalikan." (29:57)

MATI!!! Aduhai..segar disetiap nafas yang kuhembus dan di setiap degupan jantungku. Hanya DIA yang maha mengetahui, saat mati itu terjadi.

Semakin ku ingat semakin sesak rasanya dadaku ni untuk mengenangnya. Masih banyak kelompongan dalam diriku. Masih terlalu banyak amalanku yang kurang. Masih banyak amanah yang belum tertunai sepenuhnya. Amanah terhadap-Nya, amanah terhadap diri sendiri, terhadap ibubapa, terhadap adik-beradik, sanak-saudara dan seluruh isi alam milik-Nya ini.

Kita tak akan pernah tau dan juga tak akan mampu menduga dimanakah lokasi kematian kita. Di rumah, di jalanan, di bumi kelahiran...~~ Sering kita mendengar segelintir dari kita mewasiatkan andai mati kelak, minta disemadikan bersebelahan dengan insan-insan tersayang yang telah pergi menemuiNya terlebih dahulu.

"Tiada jiwa mengetahui apa yang ia akan mengusahakan esok, dan tiada jiwa mengetahui di bumi mana ia akan mati. Sesungguhnya Allah Mengetahui, Menyedari." (31:34)

Ayuh teman, marilah sama-sama kita segera bertaubat di atas segala dosa besar dan kecil yang telah, pernah dan sering kita lakukan. Hanya DIA yang maha pengampun, lagi maha mengasihani.

Lailla hailla anta subhanaka inni kuntu minazzolimin. Wallahua'alam.


p/s : klik disini untuk sebuah perkongsian berkaitan entry ini.