Tuesday, January 5, 2010

Sepi yang menggigit

Usai kuliah aku mengambil peluang untuk pulang ke rumah. Sebaik pintu ku buka terasa ada yang kurang.. ruang tamu yang sepi dan bilik tidur yang kosong.. Tentunya, tanpa lantunan hilai tawa 2 hero kesayangan..

Hari ini hari pertama persekolahan. Danial masih di sekolah, tunggulah hingga pukul 5 ke atas baru boleh melihat wajah dan kerenah comelnya. Syamil telah ayah hantar semula ke sekolah (asrama) semalam dan tentunya hanya hujung minggu baru boleh bersua dengannya.

Bersendirian - aku memang harus sentiasa bersedia untuk tinggal sendiri. Mungkin hari-hari tua ku kelak aku akan tinggal sendiri. Mana tahu, andai itu ketetapan Allah buatku. Pulang kepadaNYA sudah pasti dan jelas aku sendirian, hanya amal jariah yang akan menemaniku.

Bersendiri.. sentiasa memberiku ruang untuk menilai kembali kekurangan diri. Terlalu banyak yang harus ku cari buat menampung segala kelompongan yang ada.

Demi memastikan syaitan tidak mengambil kesempatan di atas rasa sepi yang menggigit ini, ku basahi lidah dengan zikrullah.. diringankan pula olehNYA untuk aku bangkit dan mengambil wudhuk. Lantas kucapai kitab milikNYA dan kubaca bait-bait indah karanganNYA buat mendamaikan hati.

Ya Allah, terima kasih di atas segala nikmat yang kau berikan.. kau kekalkanlah rasa kasih ku ini padaMU hingga akhir hayatku.. ameen, ya Rabbal 'alamin

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
(surah Ar-Rahman, Ayat 30)


0 comments: