Thursday, February 24, 2011

Aku.. Bak Musafir Lalu





AKU DAN TASIK .. DI SUATU KETIKA [MASIHKAH KAU INGAT?]
aku bagai musafir lalu yg kehilangan arah.. singgah sebentar di sebuah tasik tenang dan menghirup sedikit air tasik bagi menghilangkan rasa dahaga serta kepanasan.. lantas melelapkan mata sebentar dibawah pohon nan rendang di pinggir tasik... aku harap andai tasik itu mempunyai pemilik, die (pemilik tasik) tidak akan berprasangka buruk terhadap aku yang hanya melepaskan lelah seketika..

sedang aku diulit mimpi nan indah, tiba-tiba seperti terdengar suara di telingaku. sejurus mata ku buka... seorang hamba Allah sedang berdiri di hadapan ku. aku di sapa dengan senyuman paling tulus..oh, rupa-rupanya dia si pemilik tasik mengejutkanku. dia mengajakku untuk singgah ke terataknya.. namun aku menolak.. siapa lah aku ini, hanya musafir lalu yang menumpang menghilangkan dahaga dan lelah di halaman orang.








++++++


AKU DI PERSIMPANGAN
setelah mengucapkan terima kasih atas budi baik dan layanannya.. aku pun meneruskan perjalanan ku untuk mencari destinasi hakiki. tanpa ku duga aku sampai di sebuah persimpangan.. simpang kanan dipenuhi peponan rimbun nan menghijau. jalan yang lurus redup, sejuk dan sayup-sayup mata nan memandang. simpang di sebelah kiri pula merentasi dusun buah-buahan yang sedang lebat berbuah hampir kesemuanya. siapakah agaknya pemilik dusun itu.

aku temangu seketika untuk memilih jalan yang mana satu.

dengan lafaz bismillah .. sebagaimana sunnah Rasulullah saw, ku mulakan langkah kanan ku untuk mengikuti simpang sebelah kanan. alhamdulillah, semoga perjalanan ku yang seterusnya di rahmati Allah swt.


BANTULAH AKU YA ALLAH
permudahkanlah langkah ku ini ya Allah, tabahkanlah hatiku.. Kau peliharalah aku dari hasutan syaitan dan fitnah dajjal.. ameen, ya Allah.



0 comments: