Wednesday, June 8, 2011

Rindu yang bertandang

Gambar Raja Thai di mana-mana saja



Rasa rinduku pada Kota Bangkok tiba-tiba bertandang. Ku belek kembali foto-foto lama ketika di sana.

Rindu pada orang-orangnya yang lembut tutur bicara... rindu pada orang gaji -yang seorang (orang tempatan) sangat rajin dan pembersih. Sementara yang seorang lagi orang Myammar -lucu. Rindu pada driver yang taat, peramah tapi bukan calang-calang tau..~ada ijazah!! Hah, hambeekk. Islam lagi tu. Rindu pada Pak Guard yang tidak pernah lokek dengan senyuman dan sungguh menghormati semua penghuni. Rindu pada kawan-kawan mak uda yang baik hati dan peramah. Paling rindu tentulah nak shopping barang-barangnya yang saaanngaat murah dan rindu pada makanannya yang beraneka jenis serta sedap sangat.


Piss yowww.. i'm here!! hehe
Pak Guard nervous..kena usha dengan aku..haha

"Embassy Of Malaysia"
Pak Uda sekeluarga tinggal di sini. Masuk saja pagar utama.. hmm bau segar pepohon hijau menusuk ke rongga hidungku. Persekitarannya sungguh bersih, dapat ku rasakan melalui hembusan angin sepoi-sepoi yang menampar ke wajah.

Geng Merah vs Geng Kuning

Masih ingat kisah darurat di Bangkok melibatkan pertempuran geng berwarna-warni? Pertama kali aku menjejakkan kaki ke sana, ianya baru bermula. Cuak juga, tapi laluan ke rumah Pak Uda tidak melalui tempat tersebut.

Seminggu selepas aku balik pertempuran meletus lagi hebat. Shopping kompleks yang ku kunjungi di bakar. Bila datang kembali pada bulan Oktober, masih ada lagi kesan kebakaran dan bekas tembakan peluru di dinding-dinding.





Askar sedang berkawal.
Cuak jugak.. kot dia marah masa aku candid gambar dia.
Tapi dia cool saja melihat dan aku melemparkan senyuman padanya, sebagai tanda terima kasih.
Macamlah dia boleh baca hati aku..hehehe


Polis pula sedang 'standby' di laluan yang lain pula.
Kepanasan agaknya, tengoklah.. mereka bersinglet saja.


Pasar Chatuchak




Pasar hujung minggu di Bangkok iaitu di buka pada hari Sabtu dan Ahad saja. Punyalah panjang. Larat tak larat saja nak berjalan. Banyak pintu keluar dan masuk. Macam-macam ada dijual. Dari sekecil-kecil perhiasan hinggalah sebesar-besar perhiasan. Ada gerai menjual makanan juga. Pakaian jangan cakaplah. Paling teruja untukku tentunya gerai menjual beg!! Nak tau lebih lagi, silalah google ya! hehehe


panas dan sesak.
tapi nafsu untuk bershopping terlalu kuat. tahan sajalah. hehe




Pengangkutan Awam
Unik dan berwarna-warni. Teksi mereka beraneka warna. Pink, hijau pucuk pisang, biru muda. Tuk-tuk pun begitu. Nak tau di sana ada motor teksi. Maksudnya kita boleh membonceng motor untuk kemana-mana. Yang penting, bayar!! Lagi cepat sampai, kerana tidak perlu menempuh jem.






Floating Market (klik di sini)
Satu lagi keunikan. Perahu-perahu yang menjual makanan dan cenderahati bersesak-sesak di sungai yang sempit. Namun mereka bijak untuk mengemudi perahu masing-masing. Meski harum makanan begitu membangkit selera, namun kami tidak membelinya. Kalau pun ada yang menghulur makanan untuk merasa, kami hanya mengambilnya demi mengambil hati. Bila dah jauh sedikit kami mencampakkannya ke sungai. Paling ngeri bila ada perahu yang membawa anjing. Risau dia akan menerpa ke perahu yang kami naiki. Alhamdulillah.. aku tidak melalui pengalaman tersebut.

Thai Silk
Berputar-putar mata hitamku kepeningan akibat rambang mata.hehehe.. Murah!! Lebih murah dari yang di jual di Gulatis atau Jakel.




Makanan Thai
Sama saja seperti yang biasa kita makan di sini. Tomyam, sambal belacan, somtam (kerabu mangga).. peggghhh










Mereka menyediakan tempat tidur untuk anak-anak. Bestkan..
Jadi orang-orag dewasa boleh makan dengan selesa, selera dan tenang.


Suvarnabhumi Airport
Besar dan cantik. Tapi yang tak seronoknya patung momok dia tu. Besar, kecik semua ada.









Ada ruang untuk bersolat tau!!




Salam rindu di angin lalu wahai Bangkok..!! Panjang umur, jumpa lagi..



Bookmark and Share

0 comments: