Sunday, December 18, 2011

PINGGAN TAK RETAK, NASI TAK DINGIN



Dan bertakwalah kamu kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan nama-Nya dan peliharalah hubungan silaturahim (An-Nisa: 1)


Adatnya manusia menilai manusia itu dari luaran saja. Andailah keikhlasan hati mampu di lihat.. tentunya tidak terungkap dengan kata-kata.

Sedangkan malaikat sudi memandang setiap hamba-Nya dengan penuh belas dan kasih-sayang, siapalah kita ini yang tergamak untuk memalingkan muka dari memandang saudaranya sendiri.


Sedarkah, andai demikianlah kelakuan yang dipamerkan.. sebenarnya kita telah membuka aib kita sendiri.


Abu Hurairah RA, beliau bercerita: Ada seorang mengadu kepada Rasulullah: Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya mempunyai beberapa saudara di mana saya menghubungkan silaturahim dengan mereka tetapi mereka memutuskan hubungan silaturahim dengan saya. Saya berbuat baik kepada mereka tetapi mereka berbuat jahat kepada saya. Saya berlemah lembut dengan mereka tetapi mereka tidak tahu diri. Baginda SAW bersabda: Seandainya kamu benar-benar seperti yang kamu katakan, maka seakan-akan kamu menelan abu yang sangat panas kepada mereka. Dan Allah sentiasa memberi pertolongan kepada kamu atas perbuatan mereka selama kamu tetap berbuat demikian.(HR: IMAM MUSLIM)

Tersebutlah kisah di suatu malam...~padan muka saya!

4 comments:

E n t o y C a i r o said...

"az zohiru anuarul batin"

Kitab 'bidayatul hidayah' karangan al imam ghazali rahimahuallah :)

Nabilah Zakaria said...

salam akk cntik :)
jom folo saya balik n baca la entry sy yg baru.ade promote blog akk.hehe >.<

Humaira' said...

NZ:
adet santeks, ok.. i foloowwww!! :)

Humaira' said...

EC:
Al-Hujurat:10