Wednesday, May 9, 2012

OH BULAN

(gambar dari google)

Aisyah RA berkata yang bermaksud: “Bila Rasulullah sedang gembira, maka paras mukanya bagaikan belahan bulan purnama” (HR: At-Tarmizi)

SEBELUM TERLEWAT..
Meski sibuk berimtihan, waima bekerja sekalipun..jangan dilupakan pada Yang Mencipta langit dan bumi..bulan, bintang dan sekalian makhluk yang ada di seluruh alam ini.

“Dan bertasbihlah sambil memuji Rabbmu sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya.” (Surah Al-Qaf: 39)

Meski padat dengan aktiviti seharian sebelum mata terlelap, jangan di lupakan Dia yang menjadikan kita -manusia- yang dijadikan dari ketulan tanah..

Meski telah diakui kejadianmu sungguh cantik dan tampan serta tiada celanya, seperti yang diiktiraf oleh sekalian insan yang memandangmu, jangan dilupakan untuk sujud ke bumi tanda syukur atas keindahan diri.

Pun jangan dilupakan pada yang jauh dimata.. yang sering mendoakan tanpa jemu, iaitulah ayah-bonda yang redhanya seiring dengan redha Allah ke atas makhluknya. Allahurobbi

SEMENTARA SEMPAT..
Tinggalkanlah karangan-karangan indah buat peneman di kala sunyi, buat insan yang jauh di mata, buat tatapan bulan yang berbicara sendiri..Coretkanlah meski hanya sepotong ayat, atau sepatah perkataan cuma..

Labuhkanlah kalam mu, sementara masih sempat. Ilmu itu jangan di simpan. Ia untuk diamalkan dan dikongsi.. kerana itulah yang dipesan turun-temurun oleh Sang Kekasih..

Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang ditanya tentang ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya (meletakkan kekang dimulutnya seperti kuda) dengan kekang dari api neraka pada hari kiamat" HR: Abu Daud dan At-Tarmizi.



-hilang di mata di hati jangan..menuntutlah ilmu biar sampai ke negeri China..