Thursday, August 9, 2012

MENCARI LAILATUL QADAR

Firman Allah swt dalam Surah Al-Qadr (97), yang bermaksud:
1. Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Qur’an) pada malam kemuliaan.

2. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?

3. Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.

4. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Rabbnya untuk mengatur segala urusan.

5. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.

Malam barakah yang lebih baik dari 1000 bulan dan dipenuhi dengan para malaikat, Allahuakbar. Pada malam itu, malaikat yang turun adalah yang tinggi “rankingnya” misalnya Jibrail a.s.

Para malaikat adalah makhluk yang suci yang diutuskan oleh Allah swt. Mereka sentiasa turun setiap malam, khususnya pada malam penghujung Ramadan. Ini sudah banyak dijelaskan dalam hadis-hadis Nabi saw. Namun begitu, jumlah malaikat yang turun pada setiap malam (kala sepertiga malam) tidak seramai malam Lailatul Qadar.

10 MALAM TERAKHIR
“Rasulullah apabila masuk malam 10 terakhir Ramadan, Baginda menghidupkan malam (dengan ibadat), mengejutkan keluarganya (bangun beribadat), bersungguh-sungguh (dalam beribadat) dan uzlah (mengasingkan diri) daripada isteri-isterinya.” (HR: Bukhari dan Muslim)

Allah mengampunkan hamba-Nya yang menghidupkan malam-malam barakah itu dengan penuh rasa keimanan dan pengharapan. Subhanallah!

BERIKTIKAF DI MASJID..
Khususnya para pemilik tulang rusuk! Tengok bola.. segala sukan bagai, boleh kan.

Firman Allah- 24: 36, 37, 38... yang bermaksud:-
(Nur hidayah petunjuk Allah itu bersinar dengan nyatanya terutama sekali) di rumah-rumah ibadat yang diperintahkan oleh Allah supaya dimuliakan keadaannya dan disebut serta diperingat nama Allah padanya; di situ juga dikerjakan ibadat mensuci dan memuji Allah pada waktu pagi dan petang. (36)

(Ibadat itu dikerjakan oleh) orang-orang yang kuat imannya yang tidak dilalaikan oleh perniagaan atau berjual-beli daripada menyebut serta mengingati Allah, dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat; mereka takutkan hari (kiamat) yang padanya berbalik-balik hati dan pandangan. (37)

(Mereka mengerjakan semuanya itu) supaya Allah membalas mereka dengan sebaik-baik balasan bagi apa yang mereka kerjakan, dan menambahi mereka lagi dari limpah kurniaNya; dan sememangnya Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak terhitung. (38)

TAUBAT NASUHA..
Lakukanlah solat taubat.. beristighfarlah sebanyak-banyaknya.. di setiap jantung yang berdegup, siang dan malam selagi mata belum terlena. DIA sangat dekat dengan kita, DIA maha mendengar.. DIA maha pengampun lagi maha penyayang... Entah-entah ini Ramadhan terakhir buat kita... Allahurobbi.

‘Aisyah RA berkata: Aku pernah bertanya: Wahai Rasulullah s.a.w, apa pendapat engkau, seandainya aku mengetahui malam yang manakah adalah malam Lailatul Qadar, apa yang patut aku baca pada malam itu? Jawab baginda s.a.w : Bacalah : Ya Allah, sesungguhnya Engkau Pemaaf Lagi Maha Mulia, Engkau jua Mencintai Kemaafan, ampunilah aku [HR: at-Tirmizi]