Saturday, September 20, 2008

Bukit Mahkota yang kurindui


Ramadhan ini menggamit memori silamku bersama rakan-rakan, guru-guru dan semua penghuni di Bukit Mahkota. Suasana bersahur dan berbuka yang meriah menjadikan rinduku terlalu menggunung pada semuanya di sana. Khatam Al-Quran hingga 4-5 kali sudah menjadi amalan biasa semua penghuninya.

Alunan nasyid dan zikrullah dari surau, menghiasi petang-petang kami di sana. Aku sentiasa rindu pada bau basah daun setiap kali hujan turun di Bukit mahkota. Hening pagi bersama titisan embun yang dingin, masih dapat ku rasakan bagaimana ia menyucuk hingga ke tulang som-som. Udara segarnya bagai terasa-rasa menyapa kulit mukaku ini.

5 tahun di situ menjadikan semuanya begitu kukuh dan jelas terakam di kotak ingatan. Hilai tawa semua rakan-rakan masih segar menerjah cuping telingaku. Gelagat seorang demi seorang terpancar jelas di layar mataku seolah hanya baru semalam.

Masih terasa tangan-tangan mulus yang melekapkan tuala basah di kepalaku, setiap kali demam. Bila pening pasti ada seorang dari mereka yang berlari mencari panadol. Ku kira kami lebih mengenali diri sesama kami dari ahli keluarga kami sendiri. Tergigit lidah sudah menjadi lumrah, namun ukhwah dan kasih kami tetap tersimpul erat. Bagai air dicincang tidak akan putus. Kami melalui segala suka dan duka bersama.

Persekitaran telah mendidik kami untuk melupuskan segala dendam kesumat agar tidak terus terpahat dihati. Teman-teman yang penyayang, adik-adik yang manja, kakak-kakak yang perihatin, abang-abang yang mesra, guru-guru yang dedikasi.. seorang demi seorang hadir di ruang mataku.

Bukit Mahkota menjadi saksi kepada perjalanan hidupku yang sedang belajar dan mencari erti sebuah kehidupan di bumi yang fana ini. Bukit Mahkota juga telah menjadi saksi kepada kerinduanku yang tidak bertepi terhadap semua penghuninya yang pernah sama-sama merangkak, berjalan dan berlari di situ.......

-Aku merindui kalian.. sangaaatt!!!

0 comments: