Saturday, August 22, 2009

SALAM RAMADHAN


SALAM RAMADHAN:
Salam Ramadhan buat semua... -semoga Ramadhan kali ini, akan lebih bermakna buat kita di sisi Allah swt... semoga kita menjalani ibadah puasa kali ini dengan penuh tawadhu'. Memenuhi ruang-ruang kosong dengan sebaiknya. InsyaAllah.

Sudah bertarawikh kembali kita malam ini. Serasa baru saja aku mengekori mama di bazar Ramadhan mencari juadah kegemaran. Rupa-rupanya sudah setahun Ramadhan yang lepas, berlalu.

BUKIT MAHKOTA DALAM KENANGAN:
MALAM NOSTALGIA-Setiap kali Ramadhan bertamu, kenangan indah saat menuntut di Bukit Mahkota pasti terpancar satu-persatu di tubir mata. Malam-malam kami yang di penuhi dengan tadarus, selain solat tarawikh berjamaah. Setiap kali masuk waktu sahur, berduyun-duyun semuanya ke dewan makan. Dingin pagi yang menggigit bagai masih terasa-rasa saat ini. Pun ada kalanya, kami tidak turut serta bersahur di dewan makan, cukup dengan seteguk-dua air mineral di sisi katil dan mengunyah tamar atau biskut kering. Asal saja perut kami terisi sesuai dengan pesanan Al-Amin..."...bersahurlah walau hanya dengan sebiji tamar..." wallahua'alam.

BERBUKA - Saat berbuka tentunya saat yang sentiasa dinanti-nantikan. Berpuasa beramai-ramai di dewan makan bagai sebuah keluarga besar. Setiap kali hujung minggu tentunya lebih meriah juadah berbuka puasa kami. Pelbagai juadah kegemaran boleh kami beli dari bazar Ramadhan di pusat bandar. Semuanya memuaskan hati. Paling manis bila ada di antara kami yang mendapat makanan percuma dari pengirim misteri dan juga pengirim yang dikenal-pasti... -aku juga tidak terkecuali...upppss!!! Selalunya kami akan berkongsi segala makanan yang kami ada. Tiada seorang pun yang berani menyorok makanan percuma tersebut. Kalau kena "ayat", semua akan kena... errkk... -hahaha...

Tanpa ku sedari, telah hampir 2 tahun Bukit Mahkota kutinggalkan. Namun semua kenangan masih segar dalam kenanganku, sesegar daun pokok di sekitar aspuri yang basah disirami embun pagi nan dingin.



p/s.. JOM KHATAM QURAN, MINGGU AKHIR PUASA..!!





0 comments: