Sunday, September 27, 2009

Hidup nan penuh ranjau

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Semenjak penghujung Ramadhan hatiku menjadi gundah dan sebak. Kadang tanpa ku sedari airmataku bergenang dan mengalir perlahan-lahan keluar dari tubir mataku. Ini semua angkara memikirkan ragam beberapa orang sahabatku yang kini telah berubah jauh dari landasan.


Selama 5 tahun aku, dan rakan-rakan seperjuangan yang lain berkampung di Bukit Mahkota, penuh dengan pengisian tarbiah dari ustaz dan ustazah. Mereka tanpa jemu berpesan agar kami semua bijak menghadapi dugaan duniawi yang penuh dengan fitnah dan hasutan syaitan. Namun kini semua pesanan mereka bagai mencurah air ke daun keladi. Tinggal jauh dari ibubapa di samping kehidupan bebas dari ikatan disiplin seperti di alam persekolahan memberi ruang yang luas untuk mereka melakukan apa saja tanpa silu.


Masa yang berlalu dan usia yang kian menginjak ke alam matang, ramai yang telah mempunyai tapi teman tapi mesra. Keseronokan dan keindahan dalam menjalin hubungan menjadikan sebahagian mereka hanyut hingga lupa pada batasan dan susila. Ada yang terlalu seronok merakam aksi-aksi mesra mereka dan upload ke alam maya; friendster, myspace, facebook dan sebagainya. Kenapa perlu begitu? Mengapa kalian begitu tergamak melakukan semua itu? Perlukah bangga memaparkannya di khalayak dengan sebegitu rupa? Bagi yang lelaki, seharusnya mempunyai rasa tanggungjawab menjadi pembimbing dan memelihara maruah kekasihnya itu.


Setiap kali usai solat, aku berdoa semoga aku dan semua rakan-rakanku sentiasa didalam lindungan Nya. Biarlah tidak seronok, tapi sentiasa dalam keredhaan Allah. Biarlah tidak mewah, tapi hati penuh dengan kebahagian dan di sirami nur Illahi. Peliharalah kami semua dari fitnah duniawi, ya Robb. Usah Kau biarkan kami terus lalai dengan keseronokan duniawi yang tidak berpenghujung ini. Peliharalah kami dari kehidupan seperti zaman jahiliyah.


Sahabatku, kita sudah ke hadapan. Tataplah kembali wasiat Luqmanul Hakim pada anaknya dan juga, ingatlah wasiat terakhir Rasulullah pada kita umatnya. Kita telah berada di akhir zaman. Nyawa kita ini bagai telur di hujung tanduk. Entah esok, entahkan lusa.. atau mungkin sebentar lagi nyawa kita akan ambilNya.


Yang baik itu datangnya dari DIA, yang buruk itu dari diriku jua.Wallahua'alam.