Wednesday, December 22, 2010

Tempat Ibadah Kita, Adalah Wajah Kita

Sehingga ke hari ini, aku masih lagi kecewa dengan tahap kebersihan Surau-surau dan masjid di tempat kita ini, terutamanya tandas dan tempat mengambil wudhuk.

Masalah yang sering aku hadapi:

1. Tempat wudhuk KOTOR
2. Tandas sumbat
3. Sinki bocor
4. Sinki sumbat
5. Kepala paip di sinki tidak berfungsi
6. Tempat wudhuk boleh dilihat orang lelaki
7. Tandas/ tempat wudhuk terlalu hampir dengan tempat lelaki
8. Karpet kotor dn terlalu berhabuk
9. Telekung kotor

Aku pernah mencadangkan pada mama, bila singgah ke surau, masjid atau mana-manatempat solat bawa bersama klorox ataupun klorin.

Kebanyakan masjid atau surau yang ada, dari luaran nampak indah dan gah, namun tandas dan tempat wudhuknya langsung tidak menepati piawaian.

LOKASI TANDAS/ TEMPAT WUDHUK - Sebahagian darinya, tempat mengambil wudhuk bersebelahan dengan dengan tandas lelaki. Memang ada pintu, tapi setiap kali pintu di buka sesiapa yang sedang mengambil wudhuk boleh dilihat dengan jelas dari luar. Ada sesetengah pengunjung yang tidak begitu perihatin dengan aurat yang terdedah, mereka dengan selambanya mebiarkan saja pintu yang terbuka.

TERSILAP TANDAS - Pernah sekali, ketika menggunakan tandas di salah sebuah masjid tersohor di Johor Bahru : ketika mama di dalam tandas, dia dapati orang lelaki sedang berada di tandas sebelah. Mama nampak dengan jelas itu adalah susuk tubuh lelaki melalui bayang-bayang yang dilihat melalui air yang bertakung di lantai. Bahagian bawah tembok yang memisahkan agak tinggi, sesiapa pun boleh menjengah dari bawah dinding pemisah. Jika menjengah dari atas lagilah jelas. Mama menjerit, mujur ayah ada di luar menanti.

Si lelaki tersebut gesa-gesa keluar, dan mengatakan "sorry lah, tak perasan ni tandas perempuan" Kemudian dengan selambanya berlalu pergi. Mama sempat menjawab "bukankah ada signage di luar pintu ni, awak tak perasan ke?" Lelaki tersebut hanya melihat signage yang mama tunjuk dan dia terus saja berjalan.

Ayah hanya memerhati dengan rasa tidak puas hati, namun tidak pula memberi sebarang teguran. Menurut ayah, memandangkan dia telah meminta maaf maka di biarkan saja lelaki itu pergi. Mama masih terus menggeletar hinggalah pulang ke rumah.

TELEKUNG - Kebanyakan telekung yang tersedia, kotor!! Sedihnya. Kadang aku rasa malu dengan pengunjung-pengunjung dari Singapura. Sesekali aku terdengar mereka merungut perlahan "kotor". Aku pura-pura tidak mendengar dan segera memalingkan muka.

KARPET - Sesiapa yang menghidap resdung pasti akan bersin sepanjang solat. Seminggu sekali bukanlah kadar yang sesuai untuk membuang segala habuk di karpet. Malah 2-3 kali seminggu juga tidak sesuai. Karpet tersebut harus dibersihkan setiap hari.

Semua masjid dan surau, bukankah ada petugas yang dilantik dan diberi gaji ataupun elaun untuk memantau semuanya, tapi kenapa prasarana yang ada masih tidak dijaga dengan sempurna.

Bila aku sebut surau, bererti termasuk juga semua surau di mana-mana R&R ataupun pam minyak. Tahap kebersihan serupa saja ~ mengecewakan!!

Tolonglah, tempat ibadah kita adalah wajah kita. Islam mementingkan kebersihan. Allah dan Nabi Muhammad suka bersih dan indah!



Bookmark and Share


2 comments:

Puteri Salju Tea said...

salam...sy suka entry cmni...=)

Humaira' said...

salam, Tea!!
'sharing is caring' ..