Friday, February 11, 2011

AKHIRNYA KINI PASTI

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



HOME SWEET HOME!

Segala puji-pujian hanya layak untuk-NYA..-alhamdulillah.. semakin ramai sahabat [banat] saya yang ditransitkan di Jeddah telah selamat sampai ke tanahair tercinta. Terima kasih ya Allah. Kau telah permudahkan segala urusan mereka, sahabat-sahabatku.

Kak Uteh, Adibah dan beberapa orang lagi selamat sampai semalam. Lega rasanya. Sahabat lelaki saya tidak risau sangat. Lebih-lebih lagi pada mereka yang masih tinggal di Mesir. Mereka memang hebat!! Jangan risau, Allah bersama mu/ kalian.

Tidak sabar untuk bersua-muka dengan mereka semua rakan-rakan yang sudah sampai, untuk mendengar segala pengalaman terus dari mulut mereka.


SUMBER: UTUSAN ONLINE [KLIK DI SINI]
11/02/2011 12:17pm

KUALA LUMPUR 11 Feb. – Sehingga ini seramai 4,281 rakyat Malaysia telah berjaya dibawa pulang dari Mesir, termasuk 451 orang yang tiba di KLIA dengan penerbangan Malaysia Airlines MH 8031 pada 2.20 pagi tadi.

Seramai 268 warga Malaysia dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Changi di Singapura dengan menaiki penerbangan Saudi Airlines SV 838 pada pukul 3.30 petang ini, menurut jurucakap Kementerian Luar di sini hari ini.

Beliau berkata, pendaratan di Lapangan Terbang Antarabangsa Changi adalah kerana syarikat penerbangan itu tidak mempunyai perkhidmatan ke Malaysia.

"Bas yang disediakan untuk membawa rakyat Malaysia dari Changi akan berhenti di perhentian bas di Larkin, Johor, Melaka Central, Seremban dan Universiti Putra Malaysia di Serdang” katanya.

Seramai 100 orang lagi rakyat Malaysia dibawa pulang dengan pesawat C-130 Tentera Udara Diraja Malaysia yang dijangka mendarat di Pangkalan TUDM di Subang pada 3 petang ini. – Bernama



[ii]

SELAMAT JALAN MUBARAK!

Hari ini 11 Februari, Mubarak akhirnya pergi setelah 30+ tahun hidup sebagai diktator hasil dari kebangkitan rakyat yang melakukan protes selama 18 hari -meminta dia untuk berundur. Dia tewas ketika usianya 82 tahun! Sememangnya usia yang digunakan untuk duduk saja di rumah bersama anak cucu!

Selamat meneruskan kehidupan wahai Mubarak. Semoga kau mempunyai kesempatan untuk muhasabah diri sebelum pulang ke alam kekal. Sungguh banyak amanah yang telah kau abaikan selama berada di atas [6 Oktober 1981- 11 FEBRUARI 2011].

ADIOS ya MACHA!!


SUMBER: UTUSAN ONLINE [KLIK DI SINI]
ARKIB : 11/02/2011

KAHERAH 11 Feb - Presiden Mesir, Hosni Mubarak akhirnya berundur daripada jawatan itu menurut Naib Presiden, Omar Suleiman.

Mubarak kini dikatakan lari ke Sharm el-Sheikh.

Menurut laporan AFP, Mubarak juga telah menyerahkan kuasa kepada tentera. - AFP


[iii]

KISAH MUBARAK YANG KAYA [SUMBER: KLIK DI SINI]

Presiden Hosni Mubarak telah memimpin Mesir lebih daripada 30 tahun. Lama menguasai negeri Firaun itu, sejumlah kalangan menuduh Mubarak sudah menimbun harta berlimpah.

Laman ABC News, Jumaat 4 Februari 2011, melaporkan bahawa sejumlah ahli memperkirakan kekayaan Mubarak tidak hanya US$40 bilion (RM125 bilion), tapi mencapai US$70 bilion (RM230 bilion). Peningkatan kekayaan ini setelah Mubarak dan keluarga melakukan diversifikasi investasi selama 30 tahun dia menjabat Presiden.

Amaney Jamal, seorang profesor ilmu politik di Princeton University, Amerika Serikat, mengatakan bahawa estimasi tersebut sebanding dengan kekayaan besar pemimpin di negara-negara Teluk lain.

Lalu bagaimana Mubarak bisa mendapatkan kekayaan itu? Amaney membeberkan kekayaan Mubarak diperoleh sejak dia sebelum menjabat Presiden. Saat masih menjadi perwira Angkatan Udara, Mubarak telah memiliki bisnis militer. Setelah itu, merambah pada usaha layanan publik.

“Ada banyak korupsi dalam rezim ini, mereka menggunakan sumber daya publik untuk keuntungan pribadi,” kata Jamal.

Jamal mengatakan, aset Mubarak paling mungkin disimpan di bank luar Mesir, khususnya di Inggeris dan Swiss. “Ini adalah pola diktator Timur Tengah,” ujarnya.

Christopher Davidson, profesor politik Timur Tengah di Durham University, Inggris, mengatakan, Mubarak, isteri, dan dua anaknya mampu mengumpulkan kekayaan melalui sejumlah kemitraan bisnis dengan orang asing.

Menurut dia, hukum Mesir mengharuskan ‘investor’ asing memberikan 51 persen saham kepada mitra bisnis lokal. “Ini cara yang paling memungkinkan [untuk menumpuk kekayaan],” katanya.

Sejak berkuasa pada 1981, Mubarak mampu membuat negara di Afrika Utara itu stabil. Rahsianya, dia membangun hubungan baik dengan negara-negara Barat dan Israel. Namun di balik kestabilan, korupsi, kemiskinan dan kekerasan oleh negara tumbuh subur.

Mubarak lahir 1928 di desa Kahel-el-Meselha. Dia tamat dari Akademi Militer pada 1949. Setelah perang Arab-Israel, Mubarak mendapat promosi menjadi Kepala Angkatan Udara Mesir, inilah pintu pertama dia masuk ke lingkaran elit politik.

Mubarak dikenal sebagai pembantu setia Presiden Mesir Anwar Sadat. Dia diangkat jadi Wakil Presiden oleh Sadat pada 1975. Sejak itu dia memainkan peranan penting, membangun hubungan dengan negara-negara barat. Pada 1981, Sadat dibunuh. Mubarak pun naik menjadi orang nombor satu di Mesir.

VIVA news

2 comments:

E n t o y C a i r o said...

otromen kat sini ogeh2 ja..
jgn risau la..haha..

Humaira' said...

awk mmg hebat otromen a.k.a sedara sy!! hehe..