Tuesday, May 17, 2011

HAMLATUL QURAN

“Sesungguhnya Allah memiliki kerabat-kerabatnya di kalangan manusia. Lalu mereka bertanya : Siapakah mereka ya Rasulullah S.A.W? Jawab baginda : Mereka adalah ahli al-Quran, merekalah kerabat Allah (Ahlullah) dan dan orang-orang pilihannya.”

(Riwayat Ibnu Majah)



Hamlatul Quran atau Hafiz/ Hafizah adalah mereka yang menghafal Al-Quran. Mereka adalah kekasih Allah ketika di dunia lagi. Allahurobbi. Istimewakan mereka! Berdoalah semoga kita mampu menjadi sebahagian dari mereka. Doakan aku, sahabat semua. Ameen, ya Robb.

Namun masih ramai yang memandang rendah orang-orang yang menghafaz Al-Quran. Tahukah mereka bahawa Al-Quran itu nanti akan membantu mereka di hari penghitungan? Allahurobbi!!




Dari Abi Umamah ra. ia berkata,
“Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda":


“Bacalah olehmu al- Quran, sesungguhnya ia akan menjadi pemberi syafaat pada hari kiamat kepada para pembacanya (penghafalnya).”

(
Riwayat Muslim)



Sukar?
DIA ada. Al-Quran kitab milikNYA. Minta izin dan mohonlah kepadaNYA agar dipermudahkan, dilancarkan lidah dan dilapangkan dada kita untuk membuka, membaca dan menghafaz kitabNYA.

Tidak kenal maka tidak cinta!
Cubalah. Belum cuba belum tahu. Andai tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya. Anda akan merasai kemanisannya setelah sentiasa dekat dengannya, atas izin dan rahmatNYA.

Berdikit-dikit
Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit. Dari sekolah rendah lagi telinga kita telah dibiasakan dengan perumpamaan ini. Sehari sepotong ayat, dibaca dan dihafal berulang kali sehingga lidah kita mesra dengannya. InsyaAllah.

Wallahua'alam.