Saturday, July 2, 2011

MASA YANG BERLALU

REJAB, SYAABAN, RAMADHAN

Rasullullah menyuruh kita berdoa:



Rejab sudah dipenghujung.. hanya tinggal beberapa jam saja lagi Syaaban pula akan menampakkan wajahnya. Sebak mula bertandang. Entah Rejab ini adalah yang terakhir buatku. Entah sempat entahkan tidak mencium wanginya udara segar Syaaban. Ramadhan pula meski tinggal sebulan saja lagi untuk dijejaki, entah mampu entahkan tidak untuk aku menggapainya.

Hanya Dia yang maha mengetahui. Semoga Dia masih mengizinkan aku menghabiskan waktu-waktu terakhir Rejab, merasai nikmat beramal di bulan Syaaban dan seterusnya Ramadhan.

Andai nafasku terhenti sebelum sempat aku menjengah Syaaban, semoga amalan-amalan sunat yang sempat ku lakukan sepanjang bulan Rejab akan diterimaNYA sebagai bekalan ku pulang ke alam kekal. Ameen, ya Allah.

Firman Allah swt:


Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! (Zalzalah: 7-8)

Saat ini aku hanya menanti takdirnya untuk aku terus meniti waktu-waktu terakhir Rejab, melihat wajah Syaaban dan juga Ramadhan Al-Mubarak.

Wallahua'alam.






Bookmark and Share

4 comments:

E n t o y C a i r o said...

allahu allah...semoga kita semua sentiasa dibawah payung rahmat allah..hendaknya..ameen ameen.

Humaira' said...

EC: ameen ya rabb

Anonymous said...

salam sdri yg lebih prihatin,
alhamdulillah, syukran jazilan atas kesudian & kesanggupan sdri menyediakan fungsi share & comment yg lebih user friendly. moga kita semua mampu mempersiapkan diri bg menyambut kedatangan Ramadhan yg penuh keberkatan, Insya Allah amin 99x :) -Ain Lam Mim- nimila@ums.edu.my

Humaira' said...

Tuan AinLamMim: customer is always right!! *sigh*