Wednesday, August 8, 2012

RAMADHAN KAREEM, 1433H

Dari Abu Hurairah, Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Sesiapa yang mengerjakan puasa bulan Ramadhan dengan keadaan beriman dan mengharapkan rahmat Allah Taala, nescaya di ampunkan bagi nya dosa-dosa yang telah lalu." (HR: Bukhari dan Muslim)

Menghitung hari...
Kita sudah menghampiri penghujung Ramdhan yang barakah. Faktor usia (bukan tua, ok! Hehe) agaknya menjadikan aku terlalu sebak  tatkala memikirkan Ramadhan yang akan pergi jua.. Allahurobbi.

Apakah ini Ramadhan terakhirku? Bantulah aku untuk istiqamah beribadah, khususnya pada 10 malam terakhir ya Allah. Ampunkanlah semua dosa-dosa kedua ibubapaku, adik-beradik, jiran-tetangga, guru-guru, sahabat-sahabat, saudara-mara dan seluruh muslimin-muslimat di dunia ini, samada yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Ameen ya Allah.

Oh, manisnya kenangan...
Aku cuba menghimbau kembali ibadahku kala Ramadhan tahun-tahun sudah, berbanding tahun ini. Alhamdulillah...masih dalam lindungan Allah swt.

Tiba-tiba aku jadi rindu pada fenomena membaca Al-Quran ketika di sekolah menengah. Masing-masing sentiasa memegang al-Quran kecil di tangan. Pantang ada masa terluang, pasti masing-masing akan berlumba-lumba membaca al-Quran yang dipegang itu. Kemudian membandingkan jumlah juzuk yang telah dibaca masing-masing. Paling sedikit, masing-masing mampu khatam dua kali setiap kali ramadhan. Itulah, Alah bisa tegal dek biasa..

Malamnya beramai-ramai mendirikan solat tarawih.. bergilir pula menjadi imam. Ada pula rakan-rakan yang menggerakkan untuk bangkit kala sepertiga malam andai tidak terjaga.. Allahurobbi, semuanya terjaga.. Alhamdulillah..

Persekitaran sememangnya faktor paling dominan dalam membentuk sahsiah remaja, khususnya bagi mereka yang berhati rapuh. Terima kasih ya Allah kerana pernah menempatkan aku di tempat itu.. dan juga di sini saat ini.. Janganlah kau palingkan hatiku, setelah kau berikan hidayah ya Allah.. -ameen ya Robb-

1 comments:

Azman Azahar said...

isnyaAllah..sm2 kite doa agr kte smpt m'habiskan ramadhan kali ini & dipertemukan lagi dgn ramadhan yg akan dtg...